Elevbesøk på byggetomt: – Mange gode spørsmål!

Byggestart av Refstad skole er rett rundt hjørnet. Bli med når 6. klasse inspiserer tomta og får viktig informasjon om sikkerhet og fremdrift. 

815A9619.jpg

 Med ryggen mot byggegjerdene og den store, åpne tomta, står Lars-Adrian Amundsen, prosjektleder i Undervisningsbygg Oslo KF, og Monir Rfifi, BIM-ingeniør for WK Entreprenør. De er litt nervøse, men også veldig klare til å ta imot til sammen 93 elever fra 6. klasse på Refstad skole. 

815A9347.jpg

Den første gruppen av elever har kommet frem til de to byggeplassguidene, som i dag har et overordnet budskap: Sikkerhet på og rundt byggeplassen. For nå braker det snart løs rett på nedsiden av Bjerke travbane, der hvor gamle Løren skole lå tidligere.

 – ­Velkommen til oss, kom gjerne litt nærmere, sier Monir til den første av fire kohorter som skal bli bedre kjent med hvordan den nye skolen blir til.

 Sikkerhet først

Monir fra WK Entreprenør forteller entusiastisk om sikkerhet.

Seansen starter med at Lars-Adrian og Monir forteller om at det er strengt forbudt å forsøke å klatre over byggegjerdene. Videre snakker de om hvilket sikkerhetsutstyr de har på seg og hvorfor dette er viktig. 

 – Det viktigste budskapet for oss i dag er sikkerhet rundt arbeidet vi gjør og sikkerhet rundt byggeplassen. Vi viser hvordan tomta ser ut nå, hvorfor vi gjerder inn, og hvorfor vi gjør det vi gjør i et HMS-perspektiv. Så er det veldig gøy å være med på dette, det er jo barna vi bygger for, sier Monir. 

 Hos Aila (11) har budskapet i hvert fall synket inn. – Det er fint å lære hvor viktig det er med verneutstyr. Vi har også lært at det ikke er lov å gå inn på byggeplassen, og at vi ikke skal klatre på gjerdene, sier hun.

 Det tar heller ikke lang tid før en rekke hender går i været. Spørsmålene er mange og interessen stor. 

 – Hvorfor er det ingen her som går med shorts, kommer det fra en av elevene. 

 – Det var en god observasjon. Vi må ha bukser fordi det gir oss best beskyttelse, svarer Monir.  

Eierskap viktig

Prosjektleder Lars-Adrian Amundsen fra Undervisningsbygg er opptatt av lokalt eierskap til den nye skolen.

Undervisningsbygg er opptatt av at elevene også i det som nå er 6.klasse, skal få et eierskap til den nye skolen selv om de ikke kommer til å gå på den selv. 

 – Det er viktig for oss å ha samarbeid med skolen. Oslo kommune bygger den, men det er barna som bor her som skal bruke den. Det eierskapet er viktig å få på plass helt fra starten av. Jeg er imponert over engasjementet de viser, spørsmålene vi får er mange og gode, sier Lars-Adrian.  

Og Emma (11) unner de yngre elevene en ny skole: – Jeg tror den nye skolen blir veldig fin. Det er kreativt med uteområde på takene, og selv om vi ikke får gå på skolen, kan vi leke her utenom skoletiden. Jeg tror det blir veldig bra for de yngre elevene å begynne her.

Introduserer bransjen

For mange av elevene er dette også det første møtet de har med byggebransjen. De lurer på alt fra hvor mye masse som skal graves ut, til hvor lang utdannelse man trenger for å bli byggingeniør. 

 12 år gamle Sener er blant de som kanskje kan tenke seg en fremtid i bransjen. 

 – Jeg har litt lyst til å begynne i bransjen. Jeg vil lære mer om bygging og hvordan verktøy fungerer, det synes jeg er veldig spennende. 

 Sener og de andre barna kommer til å få vite mer om byggeprosessen i tiden som kommer. Allerede til høsten skal klassen tilbake for å følge utviklingen på byggeplass.