Et skoleeksempel på prosjektstyring

Utfordringen var tydelig: I løpet av elevenes skoleferie skal skolen utvides med nesten 600 kvadratmeter. WK Entreprenør fikk oppgaven og bestod eksamen.

Verkstedet har alltid værti 1. etasje, men mesaninen i 2. etasje kom på plass på noen uker i sommer.

– Vi har hatt en gledelig økning i elevtallet de siste årene, særlig innen yrkesfag, forteller Knut Bjørn Strømmen, administrasjonsleder ved Færder videregående skole.
Så stor har økningen vært, at det oppstod et behov for å øke kapasiteten før skolestart 2025/26. Dermed la fylkeskommunen, som eier skolen, ut et anbud for å få bygget to nye klasserom, en midlertidig byggehall og en ekstra garderobe tilknyttet idrettshallen.

Knut Bjørn Strømmen, Administrasjonsleder på Fæder Videregående Skole, var oppriktig spent på om prosjektet ville bli ferdig i tide.

Erfaring med sprekk

Skolen stod opprinnelig ferdig i 2014. Ved byggingen tok de noen forholdsregler, som skulle gjøre det mulig å utvide kapasitet ved behov. Det ble lagt ekstra fundamentering og bæresystemer, for blant annet å muliggjøre nye klasserom over eksisterende verksteder. Fylkeskommunen bestilte en lignende utvidelse for noen år siden, men det gikk ikke knirkefritt.

– Dessverre ble det en god del forsinkelser på det forrige prosjektet. Da skapte det store utfordringer for oss når skolen egentlig ikke var klar for å ta imot elever ved skolestart, sier Knut.

Spenningen var derfor stor med tanke på hvordan et lignende prosjekt ville lande denne gangen.

Korte frister

Og det kunne ha blitt vanskelig helt fra start. Ifølge avdelingsleder i WK, kom selve utlysningen til jobben litt i seneste laget.

– I det øyeblikket leverandør ble besluttet, var det allerede på høy tid å få bestilt varer. Det er leveringstid på vinduer, dører, og ikke minst den store hallen som skulle opp, sier Nils-Jørgen.

Eneste løsning var å bestille materiell før kontrakten var på plass.

– Byggherre var konstruktiv, og gjorde det mulig å bestille nødvendig materiell på deres risiko, frem til vi fikk på plass en ferdig forhandlet kontrakt, sier Nils-Jørgen.

Selv om kontrakten ikke ble signert før mot slutten av juni, var likevel alt klart til at arbeidet kunne starte i det øyeblikket skoleklokkene ringte til sommerferie.

Tydelig fornøyde elever setter blant annet pris på særlig luftkvaliteten i de nye klasserommene.

Laginnsats

Mye skulle gjøres på kort tid, med behov for god organisering på tvers av ulike fag. Knut la særlig merke til den gode prosjektledelsen fra start til mål. Han tror det har vært avgjørende.

– Det var fascinerende å se på nært hold hvor viktig det er å lede prosjektene godt. Her ble prosjektet koordinert og justert underveis, og det virket som innspill fra de ulike fagområdene ble hørt og inkludert. Det imponerte meg, sier Knut.

I tillegg til prosjektledelse, trekker Nils-Jørgen også frem de som faktisk får jobben gjort.

– På det meste hadde vi ti av våre egne tømrere her. De stilte opp, forskjøv ferien sin og jobbet tett sammen med underentreprenørene. Det står respekt av innsatsen de la ned, de tok en støyt i sommer for firmaets beste, og det setter jeg enormt stor pris på. Det sier mye om den gjengen, sier Nls-Jørgen.

For Nils-Jørgen Danielsen, Avdelingsleder i WK Entreprenør, er det godt å være tilbake på skolen som han i sin tid var prosjektleder for å sette opp.

Lignende innsats fantes også i underleverandørene. Et godt samarbeidsklima midt i sommerheten var avgjørende, og med Planforum Arkitekter, Gran (rør), Bryn (ventilasjon) og PEC (elektro), var laget komplett.
– Alle viste stor fleksibilitet. De klarte å rullere i ferien slik at fremdriften holdt, sier Nils-Jørgen.

Veddet imot

Likevel ble det en kamp mot klokka. Helt på tampen var ansatte på skolen, som med sin faglige bakgrunn fra bygg fulgte byggeprosjektet ekstra tett, svært usikre på om WK ville klare å dra prosjektet i land.

– Ansatte på skolen veddet faktisk på om vi kom til å klare tidsfristen eller ikke, ler Nils-Jørgen.

Og den som ler sist, ler best. Skolen stod klar innenfor tidsfrist, og er nå i full bruk.

Bygger for fagopplæringens framtid

For WK hadde prosjektet en ekstra dimensjon. Flere av håndverkerne har selv gått på skolen.
– Det gjør noe med motivasjonen. Det er gøy å bidra til en skole som utdanner morgendagens fagarbeidere. sier Nils-Jørgen som i sin tid ledet prosjektgruppa for oppføringen av skolen da den stod ferdig i 2014.

Gunnar Bækkevold