Elever på skolebesøk
Det er nærmere to år til skolen skal stå ferdig, men allerede nå har noen elever fått sitt første møte med Sentrumsskolene i Sande.
Sande ungdomsskole ligger et par steinkast unna det som skal bli den nye skolen. Elevene i 8. klasse med faget “arbeidsliv” fikk med seg noen ekstra klassekamerater slik at flest mulig kunne videreformidle informasjon og inntrykk til resten av trinnet.
Prosjekteringsleder Elsbeth Morland fortalte om hva en entreprenør er og hvordan et bygg blir til. Hun viste den digitale] BIM-modellen, slik at elevene kunne se hvordan bygget planlegges og hvordan de ulike fagene legger inn sine ansvarsområder i modellen. I tillegg fikk elevene vite hvor viktig det er med HMS på og rundt byggeplass. Det mest spennende for elevene var naturlig nok å se hvordan skolen til slutt vil bli.
– Disse elevene skal jo også få gå på skolen, så det er viktig at de får føle eierskap til den. De fikk for eksempel se hvor 10. klasse skal ha klasserom. Byggeplassen er stor og lager en del støy, da er det fint å vise frem hva de kan glede seg til, sier Elsbeth.
Gleder seg
Blant de drøyt 20 elevene sitter Iver Sørensen (13). Han synes den nye skolen ser bra ut.
– Jeg gleder meg til å starte her. Nye klasserom blir deilig, for rommene vi har nå er ganske gamle.
Når Elsbeth åpner for spørsmål er det særlig en ting fotballivrige Iver lurer på: – Blir det syverbane eller ellever?
– Det blir en syver, svarer Elsbeth.
Også Hedda Elstad (13) synes skolen ser bra ut, hun gleder seg mest til det nye uteområdet. Hun har selv en far som jobber som prosjektleder i byggebransjen og likte godt å få vite mer om hvordan man setter opp et bygg: – Jeg kjenner ikke så mye til bransjen selv om faren min jobber i den, det var gøy å få vite litt mer om det i dag.
Flere mål
Lærer August Langestrand Aaserud har ansvaret for arbeidslivsfag, en samleklasse fra hele trinnet. Dette faget retter seg mot det å være i arbeid, og har for eksempel HMS som et tema. I tillegg til elevene fra klassen, ble også andre 8.klassinger invitert slik at flere skulle få muligheten til å få den nye skolen nærmere i øyesyn og flere kunne formidle opplevelsen videre til klassekamerater.
– Jeg tror ikke elevene har tenkt så mye over at det blir ny skole ennå, men jo lengre tid som går nå, jo mer gleder de seg. Og det gjør vi lærere også, avslutter August.