Tar du sjansen på tillit?

WK Entreprenør har vært opptatt av tillitsbasert ledelse i flere år. Men å opprettholde en kultur koster minst like mye ressurser som å etablere den, derfor er det ingen hvem som helst Voks i WK henter inn på temaet.

Bård Kuvaas besøker WK for tredje gang.

Voks i WK er det interne lederutviklingsprogrammet WK har opprettet for å utvikle sine ansatte. Over et år får en gruppe på rundt ti ambisiøse ansatte bruke tid på å utvikle seg som kulturbærere og ledere.

Professor i organisasjonspsykologi på BI, Bård Kuvaas, er selve nestoren i Norge når det gjelder tillitsbasert ledelse. Han besøker WKs lederutviklingsprogram Voks i WK for tredje gang. Nettopp kontinuitet er viktig for å opprettholde en kultur.

– En ting er å etablere en kultur, noe helt annet er å beholde den. Det krever ofte like mye ressurser. Å skape en kultur basert på tillit og indre motivasjon gjør man ikke bare en gang for alle, sier Bård.

 Hva er tillitsbasert ledelse?

 ­— Jeg har definert tillitsbasert ledelse som i hvilken grad en leder tar sjansen på å stole på sine medarbeideres kompetanse og motivasjon til å gjøre en god jobb. Kompetanse refererer til oppgaverelevante kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger og motivasjon til et ønske om eller en vilje til å gjøre en god jobb, sier Bård.

 En forutsetning for tillitsbasert ledelse er at medarbeideren opplever at man kan styre mye av hvordan man utfører jobben selv, og at man i liten grad blir unødvendig kontrollert. De to andre kildene for indre motivasjon er psykologisk trygghet og opplevelsen av å mestre jobben man gjør.

Indre motivasjon gir best effekt

Så hvorfor jobbe for at ansatte først og fremst skal finne en indre motivasjon og ikke en ytre (basert på for eksempel lønn, bonus, anerkjennelse, stillingstittel og berømmelse)?

Etter årelang forskning på området har Kuvaas falt ned på konklusjonen: Indre motivasjon gir rett og slett bedre resultater og mer fornøyde medarbeidere.

– Det er lettere å forske på og å snakke om slik ledelse enn det er å utøve slikt lederskap, men vi har mer enn nok kunnskap til å kunne trekke konklusjonen om at tillitsbasert ledelse «virker», sier Bård.

Ikke enklere

Det er ikke enklere å legge til rette for indre motivasjon enn ytre, tvert imot. Tillitsbasert ledelse innebærer for eksempel at ledere inviterer til deltakelse fremfor å bestemme alt selv, man må også evne å aktivt lytte til andres perspektiver og gi ekte og positiv feedback for å anerkjenne og tilrettelegge for initiativ. En slik tilnærming krever mye ressurser, fremfor å «bare» utbetale en bonus. Men prisen man betaler er verdt det.

– Resultatene i en bedrift blir bedre når man endrer til tillitsbasert ledelse, det bør gi lavere turnover, og motivasjon er så viktig for folk at man ikke må bruke høyere lønn for å overbevise ansatte om å begynne eller bli i bedriften, sier Bård.

Må gjentas

 Roall Lyche Lebesbye er en av deltagerne i årets Voks-kull. Han var veldig fornøyd med foredraget, og likte særlig den faglige tyngden og forskningen bak Bårds konklusjoner.

 Særlig en ting overrasket:

– Mange av oss trodde at en blanding av indre og ytre motivasjon gir best resultat, men miksen gjør at de nuller hverandre litt ut, og du får ikke full effekt av indre motivasjon lengre. Jeg tror de praktiske teknikkene vi lærte om i dag er noe jeg tar med meg videre ut i prosjektene og i møte med mine kollegaer. Dette må gjentas til det kjedsommelige for at det skal komme under huden, sier Roall.

Roall og Yngve diskuterer en av gruppeoppgavene.

Viktig fokus
Bård har holdt foredrag for WK siden Voks i WK startet opp. Han opplever at WK er på rett vei, og at jobben de legger ned utgjør en forskjell.

– Det er kjempeviktig at WK har fokus på dette. Bedriften er ikke større enn at det er mulig å holde på kulturen man har brukt flere år på å bygge opp. Bare opplegget med dette lederprogrammet er et tegn på at WK kontinuerlig trykker på videre, sier Bård.

Byggebransjen er veldig konkret, med regelmessige, klare resultatmål. Hvordan skal man klare å beholde indre motivasjon?

– En entreprenør i USA sa en gang at profitt for bedrifter er som luft for mennesker. Du må ha det, men du lever ikke for å puste. Det er ikke noe galt i å ha et resultatmål om å tjene på anbud, men hvis resultatet blir skviset, blir viktigere enn kvaliteten, så kan det gå ut over den indre motivasjonen. For eksempel at ansatte ikke får tid og ressurser til å gjøre den gode jobben de har lyst til å gjøre, fordi bedriften må spare timer, sier Bård.